Menu VMS stimuleert maximaal de verduurzaming in al haar
facetten van de volledige sierteeltsector in België
Home » Succesverhalen » Succesverhaal

Een interview met Lucas De Nolf...

Sinds wanneer heeft boomkwekerij Willy De Nolf uit Waregem een website?

“Boomkwekerij Willy De Nolf biedt al meer dan 10 jaar haar volledige assortiment online aan op haar website www.denolf.com. Klanten kunnen inloggen om de prijzen te zien. Wanneer een klant ingelogd is, kan hij/zij online bestellingen invullen, nakijken en doorsturen. Er is ook een historiek beschikbaar van eerdere bestellingen. Daarnaast kunnen klanten hun eigen verkoopprijzen invullen tijden het bestellen. Deze verkoopprijzen kunnen vervolgens gebruikt worden om af te drukken op prijsetiketten met barcodes en andere nuttige gegevens.”

“Oorspronkelijk werkte de webshop via een relatief eenvoudige oplossing die mogelijk gemaakt werd door de aanbieder van het bestaande ERP programma. Na enkele jaren merkten we echter dat deze manier van werken niet meer volstond. Het systeem was onvoldoende flexibel en bood niet genoeg mogelijkheden om bijvoorbeeld filters te gebruiken of foto’s toe te voegen.”

Hoe werd de nieuwe website ontworpen?

“We schakelden over naar een volledig nieuwe website die gebouwd werd in een Drupal omgeving. De informatie in de website wordt 1 op 1 gesynchroniseerd met de gegevens in het interne administratie-programma. Van zodra een plant op “onbeschikbaar” gezet wordt in het administratie-programma, verdwijnt deze plant ook uit het aanbod op de website. “Op deze manier zijn we zeker dat alle planten die online staan, ook nog voldoende voorradig zijn op de kwekerij.”

Kwam er veel voorbereiding aan te pas?

“Het hele project werd grondig voorbereid. Om alle planten te omschrijven, creëerden we een twintigtal kenmerken (bijv. “hoogte”, “locatie”, “winterhardheid”,…). Aan elke plant werden minstens 10 kenmerken toegekend om altijd een voldoende volledige omschrijving te hebben. We vermelden deze kenmerken op de website bij de details van elke plant en we gebruiken ze ook in de uitgebreide filtermogelijkheden.”

Zijn er nog andere voordelen verbonden aan de website?

“De website wordt ook gebruikt als fotoarchief. We beschikken momenteel over een database met meer dan 12.000 foto’s. Alle relevante foto’s krijgen een specifieke benaming op basis van de barcode of plantcode, gecombineerd met de datum. Op deze manier worden de foto’s bij het importeren in de website onmiddellijk herkend en gekoppeld aan de juiste plant(en). We hebben er ook voor gezorgd dat klanten alle foto’s heel eenvoudig kunnen downloaden. Ze kunnen de foto’s bijvoorbeeld gebruiken om te tonen aan hun klanten hoe de plant er precies uitziet.”

“Al deze veranderingen hebben ervoor gezorgd dat de website eigenlijk functioneert als een verlengde van ons interne administratie-programma. Beide zijn zeer sterk met elkaar gelinkt en vullen elkaar perfect aan. De website werkt als een volwaardige en klantvriendelijke interface waarmee zowel wijzelf als onze klanten gemakkelijk kunnen werken. Klanten en consumenten kunnen informatie opzoeken, afbeeldingen downloaden, bestellingen doen, enzovoort. Zelf besparen we tijd doordat we bestellingen niet meer manueel moeten invoeren. Met enkele muisklikken kunnen we bestellingen importeren en bevestigen. We vermijden op deze manier ook fouten die kunnen gebeuren doordat bestellingen manueel ingevoerd worden.”

“Het doel van de website is om klanten te informeren over wat voorradig is, bestellingen meer online te doen verlopen en afbeeldingen professioneel te beheren. Het is vooralsnog een verre droom om bevrijd te worden van het faxapparaat, maar we evolueren wel meer en meer in die richting.”

Hoe informeren jullie klanten over de planten die er goed uit zien?

“Elke week gaan we rond op de kwekerij en voegen we de interessante planten van die week toe aan onze “Wekelijkse selectie”. Deze planten verschijnen in een apart menu op onze website. Op deze manier kunnen klanten gemakkelijk weten welke planten mooi zijn in elke week. Op deze manier zijn ze zeker dat de planten die ze uit deze lijst bestellen goed zijn om onmiddellijk te verkopen.

Op welke manier ben je te werk gegaan om het juiste bedrijf te pakken te krijgen voor de nieuwe website?

"Het kiezen van het juiste bedrijf om een website te maken is niet eenvoudig. Een website is immers geen statisch gegeven, maar iets dat je constant aanpast en verbetert in functie van je behoeften. Onze website werd gebouwd door een relatief groot marketingbedrijf dat gespecialiseerd is in meerdere domeinen, waaronder uiteraard het bouwen van websites. Zodra hij (ongeveer) af was, hebben we de website volledig verhuisd naar onze eigen servers. We doen nu beroep op een zelfstandige ontwikkelaar om de website te onderhouden en te verbeteren. Maak best vanaf het begin duidelijke afspraken over de hosting en eigendom van de website. Zorg ervoor dat je alle paswoorden hebt en dat je hiervoor niet afhankelijk bent van de websitebouwer. Het is belangrijk dat je je volledig als eigenaar kunt gedragen en dat je kunt veranderen van leverancier, indien nodig."

"Voordat je aan een website begint, moet je, voor jezelf en ook voor je toekomstige leverancier, in de eerste plaats een duidelijk beeld vormen van je website, wat je ervan verwacht, waarvoor hij moet dienen en hoe hij structureel in elkaar moet zitten. Dit is een cruciale taak en dit kan je alleen zelf doen. Je website is een onderdeel van je totale marketingstrategie, naast bijvoorbeeld de aanwezigheid op beurzen, of een cataloog. Je mag niet verwachten dat een websitebouwer je behoeften perfect begrijpt. Je moet dit dus duidelijk meegeven. Een goede websitebouwer zal hier normaal gezien ook uitgebreid naar informeren, des te meer wanneer het om een groter project gaat."

"De structuur van de website moet uitgewerkt worden door iemand met wie je goed kunt communiceren en samenwerken. Het design van de website is dan eigenlijk “de jas” die je er op het einde overheen legt. Het ontwerp hiervan kan uiteindelijk (ook) gebeuren door om het even welk grafisch bureau. Je moet dit voor een stuk apart zien van de website zelf. Het grafische aspect is niet het belangrijkste punt; smaken verschillen, het is dus beter om het sober en efficiënt te houden."

Wat was de (ongeveer, grootorde) kostprijs van de nieuwe website?

"De prijs van een website hangt sterk af van de complexiteit en de mogelijkheden die je wil hebben. Dit kan variëren van enkele duizenden tot meerdere tienduizenden euro’s. Wij hebben een website met een webshop, een fotodatabase, een communicatiesysteem met ons interne programma,… Al deze zaken duwen de prijs natuurlijk naar omhoog. Tegelijkertijd verkrijg je heel wat functionaliteiten die veel kunnen opbrengen en ook werk en tijd kunnen besparen. Het is vooral belangrijk om de kosten goed af te wegen tegen de opbrengsten."

Heb je op één of andere manier promotie gemaakt of bekend gemaakt dat je een nieuwe website had?

"We hebben vooral promotie gemaakt via onze nieuwsbrief en in onze cataloog. De belangrijkste promotie is uiteindelijk een goed werkende website met veel toegevoegde waarde voor de gebruikers. Mensen zullen je website snel weten te vinden, indien ze er zaken kunnen terugvinden die voor hen nuttig of noodzakelijk zijn."

Wat waren/zijn de reacties van de leveranciers en klanten?

"Onze klanten reageren enthousiast. Ze kunnen heel gemakkelijk weten of een plant beschikbaar is of niet, en wat de prijs is. Ze kunnen foto’s en andere informatie vinden en downloaden. Ook het online bestellen werkt vlot. Doordat alles opgeslagen wordt, kunnen klanten ook om het even wanneer aan een webbestelling beginnen, zonder dat ze de bestelling onmiddellijk moeten doorsturen. Op deze manier kunnen ze bijvoorbeeld over een periode van enkele dagen (of langer) planten toevoegen en verwijderen totdat de bestelling er goed uitziet, waarop ze kan doorgestuurd worden."

Heb je meer omzet/winst met de nieuwe website?

"De meeropbrengst dankzij de website is moeilijk exact te berekenen. De website bewijst zijn meerwaarde op meerdere vlakken: Een klant die voor zijn/haar bestellingen overschakelt van de fax naar de website, minder inkomende telefoons voor prijsaanvragen, meer ingevulde contactformulieren en dus nieuwe klanten, eindklanten (consumenten) die vlotter informatie over (nieuwe) soorten terugvinden, enzovoort. Eén ding is alvast duidelijk: een goed werkende website is cruciaal en is niet meer weg te denken uit ons bedrijf."