Menu VMS stimuleert maximaal de verduurzaming in al haar
facetten van de volledige sierteeltsector in België
Home » Certificaten » Retail

Retailcertificaten

Heb je een verkooppunt van bloemen en planten? Tuincentra, winkeliers, winkelketens zijn gebaat met een duurzaamheidscertificaat.

Aankopen bij bedrijven met duurzaamheidscertificaten toont naar de buitenwereld jouw:

  • lange termijn duurzaamheidsstrategie
  • eerlijkheid en transparatie
  • respect en betrokkenheid voor mens en milieu


Ben je producent of handelaar? Wil je verkopen aan de retailsector?

De retail vraagt

  • producten met respect voor mens en milieu
  • een duidelijke duurzaamheidsstrategie
  • transparantie en traceerbaarheid

De retail gebruikt

  • Een eigen label dat duurzaamheid uitdraagt mét de eisen van MPS.(vb. Albert Heijn met "Puur en Eerlijk")

OF


De vraag naar gecertificeerde producten neemt steeds toe

  • Onder druk van de consument ontwikkelen grootwarenhuisketens hun strategie voor een duurzame bedrijfsvoering;
  • Dit vertalen ze in concrete voorwaarden voor hun leveranciers;
  • Als innovatieve en duurzame teler, handelaar of leverancier van uitgangsmateriaal kan je deze voorwaarden zien als nieuwe kansen voor je bedrijf.

Hieronder vind je de duurzaamheidseisen van enkele grote Europese retailers op een rijtje: (nog aanvullen met info van Remco)

  • In Nederland vereist de levering van kwekers aan Albert Heijn (Ahold) drie MPS-certificaten: MPS-A, MPS-GAP en MPS-SQ (voor risicolanden van de BSCI lijst);
  • In Duitsland vereist de levering van Europese kwekers aan Aldi Süd en Aldi Nord de certificaten MPS-A of GlobalG.A.P. en MPS-SQ (voor risicolanden van de BSCI lijst);
  • Handelaars die aan Aldi willen leveren, moeten beschikken over het certificaat MPS-Florimark Trade;
  • Het Franse Tuincentrumketen Botanic eist MPS-ABC van de kwekers;
  • Coopernic (Rewe en Coop) in Duitsland en Zwitserland eisen MPS-A en MPS-SQ of Fairtrade.


Naar Consumentenlabels