Menu VMS stimuleert maximaal de verduurzaming in al haar
facetten van de volledige sierteeltsector in België
Home » Actualiteit » Koppert adviseert de sierteelthandel
Vrijdag 17/11/17

Koppert adviseert de sierteelthandel

Steeds nadrukkelijker vragen de Europese retailers om duurzaam geteelde bloemen en planten. Handelsbedrijven staan voor de niet geringe uitdaging om hun aanbod daar snel op af te stemmen.

"Iedereen heeft iedereen nodig, zo eenvoudig is het." Dat zegt Herold Dongelmans, ketenspecialist sierteelt bij Koppert.Zijn taak is het om zoveel mogelijk partijen in de keten met elkaar aan tafel te krijgen, om samen vooruitgang af te dwingen. Waarom? "De vruchtgroentesector is al ver gevorderd in duurzaam telen.

Nu zien we dat de sierteelt bezig is met een inhaalslag. Consumenten en retailers eisen dat ook bloemen en planten duurzaam zijn geteeld. Handelsbedrijven willen en moeten hun aanbod daarop afstemmen. Maar de vooruitgang komt er niet zonder slag of stoot."

Hoofdpijn in de keten

De chemische gewasbeschermingsmiddelen vormen de bottleneck. Handelsbedrijven krijgen steeds vaker de opdracht van de retail om met producten te komen die zonder of hooguit met een minimum aan chemische middelen zijn geteeld. Met name de neonicotinoïden zorgen voor hoofdpijn in de keten. Van een nultolerantie of van een ban is weliswaar nog geen sprake, maar de eisen worden zwaarder en verschillende retailketens hanteren al bovenwettelijke eisen. Dat kunnen de handelsbedrijven vervelend vinden, het is wel de realiteit. Het stelt hen voor ingewikkelde vragen.

Zo duurzaam mogelijk

De handelsbedrijven zijn zeer serieus in hun zoektocht naar meer duurzaamheid. Herold Dongelmans wijst erop dat steeds meer bedrijven zich aansluiten bij het Sustainable Flower Initiative (FSI). Dit is een samenwerkingsverband waarin gerenommeerde handelsbedrijven, veredelaars, retailers als Ahold en IKEA en organisaties als het Wereld Natuur Fonds, FairTrade Max Havelaar en HIVOS partner zijn. Ook Koppert neemt deel aan het FSI, dat wil bereiken dat in 2020 negentig procent van de verkochte producten van bedrijven komt die verantwoord produceren: zo duurzaam mogelijk, en veilig voor mens en milieu.
 

Winst voor alle schakels

Het momentum voor een versnelling in de zoektocht naar een sierteeltketen die nog duurzamer produceert, lijkt er nu te zijn. Verduurzaming houdt sectorbreed de gemoederen bezig. Herold Dongelmans: "Als de verschillende partijen in de keten hun inspanningen bundelen, is er vooruitgang af te dwingen. Onze taak is daarbij te informeren, te adviseren en te bemiddelen. Als de keten erin slaagt het aanbod op de zwaardere eisen van de consument af te stemmen, is dat winst voor alle schakels."

Bron: Koppert

Publicatie: 8 november 2017